top of page

נתקשר אליך בקרוב

  • תמונת הסופר/תjulienencaoua

שבר מאמץ אצל ספורטאים: הבנה ומניעה

עודכן: 11 ביולי

מבוא לשבר מאמץ

שברי מאמץ, הידועים גם בשם Stress fracture, הם פציעות נפוצות בקרב ספורטאים. שברים אלו מתרחשים כאשר העצמות נתונות לעומסים חוזרים ונשנים על פני תקופה ממושכת של זמן, החורג מיכולת ההתאוששות שלהן. מאמר זה בוחן את השכיחות של שברי מאמץ בארצות הברית, את המיקומים האנטומיים הנפוצים ביותר שבהם הם מתרחשים, ואסטרטגיות למניעתם. מתגייסים צעירים לצבא נפצעים לעתים קרובות בעת פתיחת הצבא. למעשה, הגוף אינו רגיל למאמץ מתמשך, ונוצרים שברי מאמץ.


רדיוגרפיה של כף רגל עם שבר מאמץ במטטרס


שכיחות של שברי מאמץ בארצות הברית

בארצות הברית, שברי מאמץ מהווים חלק ניכר מפציעות הספורט. על פי נתונים מהאקדמיה האמריקאית למנתחים אורטופדיים, כ-5 עד 30 אחוז מהספורטאים סובלים משברי מאמץ מדי שנה. פציעות אלו שכיחות במיוחד בענפי ספורט הכוללים פעילויות בעלות השפעה ותנועות חוזרות ונשנות, כגון ריצה, כדורסל והתעמלות. ספורטאיות, במיוחד, נוטות יותר לפתח שברי מאמץ עקב גורמים כמו צפיפות עצם וחוסר איזון הורמונלי.


מיקומים אנטומיים מועדפים של שברי מאמץ

שברי מאמץ יכולים להתרחש בעצמות שונות בכל הגוף, אך אתרים מסוימים מושפעים יותר אצל ספורטאים:


  1. המטטרסלס: עצמות כף הרגל, במיוחד המטטרסלס השני והשלישי, הם האתרים השכיחים ביותר של שברי מאמץ. זה נובע מהחזרה על השפעות במהלך ריצה ופעילויות ספורט.

  2. השוקה: השוקה, או עצם הרגל התחתונה, היא גם אתר נפוץ של שברי מאמץ, במיוחד בקרב רצים למרחקים ארוכים ואנשי צבא באימונים. שבר מאמץ הוא אחת מפציעות הספורט הרבות שעלולות להשפיע על הברך.

  3. עצם הירך: למרות שפחות נפוץ, עצם הירך יכולה להיות מושפעת, במיוחד בספורט רב השפעה.

  4. האגן: שברי מאמץ באגן הם נדירים אך יכולים להופיע אצל ספורטאים העוסקים בספורט הדורש פיתול חזק ושינויי כיוון מהירים, כגון כדורגל והוקי.


מניעת שברי מאמץ

מניעת שברי מאמץ דורשת שילוב של שיטות אימון טובות, תזונה נכונה וניהול עומס עבודה:


  1. התקדמות הדרגתית: עלייה הדרגתית בעצימות ומשך האימון מאפשרת לעצמות להסתגל ולהתחזק.

  2. ציוד מתאים: שימוש בהנעלה מתאימה והחלפת ציוד בלוי מפחית את הסיכון ללחץ מוגזם על העצמות.

  3. תזונה והדרציה: תזונה עשירה בסידן וויטמין D חיונית לבריאות העצם. הידרציה גם עוזרת לשמור על צפיפות העצם.

  4. מנוחה והתאוששות: שילוב תקופות מנוחה בתוכניות אימון מאפשר לעצמות להתאושש ולהתחזק. הימנעות מאימון על כאב או פציעות קלות יכולה למנוע שברי מאמץ.

  5. חיזוק שרירים: תרגילי חיזוק שרירים, במיוחד אלו המכוונים לשרירי הרגל והליבה, יכולים לעזור להפחית את העומס על העצמות.

  6. לזהות את הסימפטומים של שין ספלינט. למעשה, שין ספלינט יכול להפוך לשבר מאמץ


פיזיותרפיה ושבר מאמץ

לפיזיותרפיה תפקיד מכריע הן במניעה והן בטיפול בפציעות. במניעה, זה עוזר לספורטאים לשפר את היציבה, הגמישות והכוח השרירי שלהם, ובכך להפחית את הסיכון לפציעה. תוכניות פיזיותרפיה מותאמות אישית עוזרות לזהות ולתקן חוסר איזון בגוף לפני שהם גורמים לבעיות חמורות יותר. בכל הנוגע להחלמה, הפיזיותרפיה מקדמת החלמה מהירה ויעילה יותר לאחר פציעה. הטכניקות בהן נעשה שימוש, כגון תרגילים טיפוליים, עיסויים וטיפולים ידניים, עוזרות להפחית כאב, לשפר את הניידות ולהחזיר תפקוד מיטבי לאזורים הפגועים. לפיכך, פיזיותרפיה לא רק מסייעת במניעת פציעות, אלא גם מקלה על חזרה לחיים פעילים ללא כאבים.


סיכום

שברי מאמץ מהווים דאגה מרכזית עבור ספורטאים, אך בעזרת אמצעי מניעה נאותים ניתן להפחית משמעותית את הסיכון שלהם. על ידי הבנת המיקומים האנטומיים הפגיעים ביותר ואימוץ אסטרטגיות מניעה יעילות, ספורטאים יכולים לשמור על הביצועים שלהם תוך הגנה על בריאות העצמות שלהם. חיוני לשמור על ערנות לסימנים של מאמץ יתר ולהתייעץ עם איש מקצוע רפואי במקרה של כאב מתמשך או תסמינים חריגים.


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21888126/ Stress fractures: diagnosis, treatment, and prevention

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26972260/ High-Risk Stress Fractures: Diagnosis and Management

2 צפיות
bottom of page