טיפול אפלי ביתי - פיזיותרפיה וסטיבולרית

פיזיותרפיה וסטיבולרית וטיפול ביתי

טיפול אפלי ביתי הוא טיפול המבוסס על סדרת תנועות המסייעת להתמודד עם התסמינים של ורטיגו. זהו תרגיל שכל אחד יכול לעשות בביתו והוא מסייע לצורך טיפול בסחרחורת.

ורטיגו פרוקסיזמלי פריפרי נגרם בגלל בעיה באוזן הפנימית. בתוך האוזן הפנימית נמצאות התעלות החצי מעגליות. תפקידן הוא לזהות תנועה ולשלוח אותות למוח. הנאדון הוא חלק מהאוזן הפנימית, הוא מכיל גבישי קלציום המסייעים בזיהוי התנועה.

ישנם מקרים בהם גבישי הקלציום משתחררים מהנאדון ומגיעים אל תוך התעלות החצי מעגליות. וכאשר זה קורה הדבר משבש את היכולת של הגוף לזהות נכון את התנועה, מה שמסתיים בתחושת הסחרחורת המכונה ורטיגו.

מהו תמרון האפלי?

טיפולי אפלי הם פרי פיתוח של דוקטור ג‘ון אפלי. הוא בנה סדרת תנועות שנועדה להזיז את הגבישים מתוך התעלות החצי מעגליות ומחזירות אותן לתוך הנאדון, וכך באמצעות פיזיותרפיה וסטיבולרית ניתן לטפל בורטיגו.

הטיפול של דוקטור אפלי נועד לביצוע באמצעות פיזיותרפיסט. אך ישנו גם טיפול אפלי ביתי אותו כל אחד יכול לעשות בעצמו בבית.

טיפול אפלי ביתי - פיזיותרפיה וסטיבולרית

למה חובה לעשות לפחות מפגש אחד של פיזיותרפיה וסטיבולרי?

לפני ביצוע תמרון האפלי, הפיזיותרפיסט הוסטיבולרי או הרופא, חייבים לבצע את האבחנה. זאת אומרת לוודא שאכן מדובר בסחרחורת בגלל הגבישים. אבל זה צריך גם להגיד לך איזו אוזן גורמת לסחרחורת. לבסוף, הוא יראה לכם כיצד לבצע את התמרון בצורה נכונה.

האבחנה של ורטיגו חייבת להיעשות על ידי איש מקצוע לפני ביצוע התרגילים

הפיזיותרפיסט הוסטיבולרי יבדוק גם לאחר התרגילים שנגמר הסחרור

אם האוזן הפגועה מימין תפנה שמאלה

​ברוב המקרים אין צורך בתרגילים בבית. כי הפיזיותרפיסט פותר את הבעיה באחד עד שלושה מפגשים.

טיפול בסחרחורת - למה צריך טיפול אפלי ביתי?

סובל מורטיגו? יתכן כי תזדקק לבצע תמרון אפלי ביתי.

הסובלים מבעיות ורטיגו עשויים להיתקל בתסמינים פתאומיים בעקבות תנועות ראש מסוימות. התסמינים עשויים להימשך דקה, אך הם יכולים לחזור על עצמם ואף להיות מלווים בבחילות והקאות.

טיפול אפלי יכול לסייע לטפל בתסמינים בקלות ומהירות. הרופאים עשויים להמליץ על טיפול אפלי ולהפנות אתכם לפיזיותרפיה וסטיבולרית.

סביר להניח כי כבר במרפאה הרופא יבצע עליכם את תמרון אפלי, או יראה לכם כיצד לעשות אותו. התסמינים עשויים לחזור על עצמם בבית, ולכן חשוב שתדעו איך לעשות זאת. זה יסייע לכם בטיפול בסחרחורת ורטיגו במידה ותשוב.

הרופא המטפל ינחה אתכם לגבי מספר הפעמים שיש לחזור על התרגיל בביתכם.

האם ישנם סיכונים לטיפול אפלי?

טיפול אפלי ביתי הוא בטוח וניתן לעשות אותו לבד בבית. מומלץ שיהיה מישהו אתכם על מנת להעניק לכם תמיכה במקרה והתסמינים מחריפים במהלך ביצוע התמרון.

למרות שהטיפול נחשב לבטוח - אנשים הסובלים מבעיות בריאתיות המקשות עליהם בתנועה, למשל אנשים עם פגיעות צוואר, בעיות וסקולריות, והיפרדות רשתית, עשויים להתקשות לעשות זאת בביתם בצורה בטוחה.

כיצד מתבצע תמרון אפלי בבית?

ניתן לעשות אותו במיטה. התחילו ישיבה והכינו כרית שתתמוך מתחת לכתפיים כאשר תעברו למצב שכיבה. ניתן להיעזר במדריכי ווידאו או תמונות, אך כדאי שפיזיותרפיסט העוסק בפיזיותרפיה וסטיבולרית ידריך אתכם לפני.

את התרגיל יש לבצע עבור האוזן הימנית או השמאלית, בהתאם למקור הבעיה. התרגיל כולל סדרה של תנועות ראש וגוף, בישיבה ובשכיבה.

פיזיותרפיה וסטיבולרית וטיפול בסחרחורת

רוב המטופלים מדווחים על היעלמות התסמינים מייד לאחר הטיפול. אך ישנם מקרים בהם צריך לחזור עליו כמה פעמים. יתכן כי תמשיכו לסבול מתסמינים קלים במשך מספר שבועות, ובהתאם יש לחזור על התרגיל. אין צורך לחזור על התרגיל כאשר נעלמו התסמינים.

אם עדיין התסמינים נמשכים, יתכן כי אינכם מבצעים את התרגיל נכון, או שאתם סובלים מבעיה אחרת.