top of page

נתקשר אליך בקרוב

  • תמונת הסופר/תjulienencaoua

מחלת מנייר, מה אנחנו יודעים בשנת 2023

עודכן: 27 במרץ 2023

מחלת מנייר ופיזיותרפיה בתל אביב

מחלת מנייר היא מחלה הפוגעת בשיווי המשקל. היא נגרמת כתוצאה מהפרעה בחלק של האוזן הפנימית המכונה ”המבוך“. כאשר מצטברים בו נוזלים נוצרת תחושת ורטיגו, וישנה גם השפעה על השמיעה. הטיפולים בבעיה עשויים לכלול ניתוחים, טיפולים תרופתיים, שינוי תזונה, טיפולים התנהגותיים וטיפול פיזיותרפיה של מערכת שיווי המשקל.


מה שאתם צריכים לדעת

טיפול תרופתי עוזר בזמן התקף, פיזיותרפיה וסטיבולרית בין התקפים

התסמינים העיקריים הם ורטיגו סיבובי גדול שיכול להימשך בין מספר דקות למספר שעות וטינטון

מחלת מנייר מתפתחת על ידי משבר

מחלת מנייר אינה מטופלת כמו ורטיגו עקב עקירת גבישים

אנו משתמשים בתרגילי פיזיותרפיה וסטיבולרית קלאסיים ובמציאות מדומה


מה גורם למחלת מנייר?

המבוך כולל שני חלקים, האחד הוא רקמה רכה, והשני הוא רקמת עצם. הרקמה הרכה מכילה נוזל אנדולימפתי (Endolymph). כאשר אנו מזיזים את הראש, גם הנוזל זז. התזוזה משפיעה על תאי העצב והם משדרים למוח את התנועה. עודף של נוזל במבוך גורם לשיבוש התהליך והדבר מתבטא בפגיעה ביכולת של המוח לשמור על שיווי המשקל, וגם משפיע על השמיעה. הצטברות הנוזל יכולה להתרחש מסיבות שונות כגון: תופעות אלרגיות, תגובה חריגה של מערכת החיסון, חסימה הפוגעת בניקוז הנוזל, פציעות ראש, כאבי מיגרנה, זיהומים ויראליים. גם נטייה גנטית משפיעה. בדרך כלל מחלת מנייר נגרמת משילוב של כמה גורמים יחדיו. כל אדם עשוי לחלות במחלת מנייר, כאשר היא שכיחה יותר בעשור החמישי והשישי של החיים.


מהם התסמינים של מחלת מנייר?

התסמינים של המחלה עשויים להופיע בפתאומיות. הם עשויים להופיע על בסיס יומי או בצורה לא סדירה, ובדרך כלל הם מופיעים רק באוזן אחת. ורטיגו הוא התסמין המפריע ביותר. הוא יוצר תחושת סחרחורת סיבובית העשויה להוביל


לבחילות והקאות, כמו גם הזעה. אך יתכנו גם תסמינים נוספים כגון:

  • טינטון.

  • שמיעה עמומה עד אבדן שמיעה

  • פגיעה ביכולת לשמוע תדרים נמוכים

  • תחושת לחץ באוזן.

  • כאבי ראש

  • איבוד שיווי המשקל


במקרה של הופעת התסמינים, יתכן גם כי מדובר בלברינטיטיס, תופעה דומה. בעוד דלקת עצב וסטיבולרית מוגבלת לאזור מסויםתסמיני המחלה יכולים לגרום לנפילות, פגיעה ביכולת לנהוג והפרעות בכל פעולות היום יום. תיתכן גם פגיעה לצמיתות בשמיעה. בעיות אלו יכולות גם לגרום למטופל לדיכאון וחרדות, בשל אי היכולת לקיים את שגרת היום ולתקשר עם הסביבה.


כיצד מאובחנת המחלה?

התסמינים שהוזכרו יכולים להעיד גם על בעיות אחרות, ולכן חשוב לעבור אבחנה רפואית. הרופא יבדוק את ההיסטוריה הרפואית ויבצע מבחנים שונים הכוללים מבחן שמיעה, מבחן שיווי משקל, MRI ואלקטרוככליאוגרפיה. במקרים מסוימים הרופא יפנה גם לנוירולוג, מומחה אף אוזן גרון או אודיולוג.


כיצד מטפלים במחלת מנייר?

הרופאים עשויים להמליץ על טיפולים שונים. לצורך העניין הם בוחנים את מחלות הרקע, את הגיל, חומרת המחלה ועוד. הטיפולים עשויים לכלול טיפולים כירורגיים, כמו ניקוז השק האנדולימפתי, וטיפולים תרופתיים כמו תרופות לשיפור זרימת הדם באוזן הפנימית ואחרות. אך ישנו גם צורך בטיפול תומך המסייע להתמודד עם תסמיני המחלה. מכיוון שאחד מתסמיני המחלה הוא הפגיעה בשיווי המשקל, פיזיותרפיה יכולה להיות יעילה ביותר. גם טיפולים התנהגותיים להפחתת סטרס עשויים להפחית את חומרת התסמינים. פיזיותרפיה למחלת מנייר יכולה להעניק למטופל כלים המאפשרים לשקם את מערכת שיווי המשקל. בעזרת פיזיותרפיה ניתן לאמן את המוח להתמודד טוב יותר עם הפגיעה במערכת שיווי המשקל ולהחזיר את האיזון.


איך הטיפול של פיזיותרפיה וסטיבולרית בתל אביב יכול לעזור עם מחלת מנייר?

במרפאת ורטיגו ההתמחות שלנו היא שיקום וסטיבולרי. אין כיום טיפול המסוגל לרפא את מחלת מנייר. אבל טיפול תרופתי ייתן לך הקלה בזמן התקפים ופיזיותרפיה וסטיבולרית בין התקפים.אנו משתמשים בתרגילי שיקום קלאסיים ובטכנולוגיה מתקדמת: מציאות מדומה:Virtual Reality. זה יעזור לו לעבור את התקפי מחלת מנייר שיתרחשו בעתיד.


אישה עם מחלת מנייר מחזיקה את ראשה

מקורות:

115 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page