פיזותרפיה וסטיבולרית בדלקת עצב וסטיבולרית ב2023

פיזותרפיה וסטיבולרית בדלקת עצב וסטיבולרית

דלקת עצב וסטיבולרית היא הפרעה באוזן הפנימית שעלולה לגרום לאדם לחוות תסמיני ורטיגו הכוללים סחרחורות, אבדן שיווי משקל, בחילות והקאות. פיזיותרפיה יכולה להיות כלי חשוב לצורך טיפול ושיקום.

​זה נקרא גם neuritis או labyrinthitis

​בעיה זו אינה מטופלת בתמרונים כמו ורטיגו אלא היא מטופלת בשיקום וסטיבולרי

לדלקת עצבים יכולה להיות הופעה דמוית ורטיגו עקב גבישים. בדלקת עצבים הסחרחורת יכולה להימשך הרבה יותר זמן, מכמה שעות ועד מספר ימים

אנו משתמשים במרפאה בטכנולוגיה מתקדמת בטיפול בדלקת עצבים: מציאות מדומה

מהי דלקת עצב וסטיבולרית?

לפני שמדברים על הטיפול שהוא פיזיותרפיה וסטיבולרית חשוב להבין את הפתולוגיה

דלקת מסוג זה משפיעה על העצב של האוזן הפנימית (העצב הווסטיבולרי). תפקידו של העצב הווסטיבולרי הוא לשלוח אותות למוח הקשורים לשיווי המשקל. ולכן באופן טבעי, כאשר מתפתחת דלקת בעצב, פעילותו משובשת והדבר משפיע על שיווי המשקל ויוצר תחושות סחרחורת ובחילה. בעיה זו יכולה להופיע בכל גיל, אך יש לציין כי זו תופעה נדירה אצל ילדים.

מהם התסמינים של דלקת עצב וסטיבולרית

התסמינים של הדלקת עשויים לכלול:

• תחושות ורטיגו (תחושת סיבוב/נדנוד).

• סחרחורת.

• קושי באיזון שיווי המשקל.

• בחילות והקאות.

• קשיים בריכוז.

במקרה של הופעת התסמינים, יתכן גם כי מדובר בלברינטיטיס, תופעה דומה. בעוד דלקת עצב וסטיבולרית מוגבלת לאזור מסוים האחראי על שיווי המשקל, לברינטיטיס משפיע על אזורים נוספים וגורם גם לבעיות שמיעה. התסמינים זהים אך כוללים גם תופעות של טינטון ואף אבדן שמיעה. באופן כללי התסמינים הקשים נמשכים רק מספר ימים, אך אלו הם תסמינים המשבשים את כל שגרת החיים ופעילויות היום יום. לאחר מכן הם נחלשים והחולים מתאוששים באופן הדרגתי, עד להחלמה מלאה לאחר מספר שבועות. אך מנגד, אצל חלק התופעה עשויה להימשך חודשים.

מה גורם לדלקת עצב וסטיבולרית?

הסיבה לדלקת היא בדרך כלל זיהום ויראלי באוזן הפנימית הגורם לנפיחות סביב העצב הווסטיבולרי. אך זה עשוי להיות גם בעקבות התפרצות ויראלית באזורים אחרים בגוף כמו למשל הרפס, שפעת, חזרת, הפטיטיס ופוליו.

אבחון המחלה

אבחון המחלה נעשה על ידי רופא אף, אוזן גרון או עלי ידי נוירוטולוג (רופא המומחה למערכת העצבים של האוזן). לעתים נעזרים גם באודיולוג. הבדיקות כוללות מבחני שיווי משקל, בדיקות שמיעה ובדיקה הבוחנת האם נגרם נזק לעצב. מבחן דחף ראש הוא אחד המבחנים החשובים. הוא בודק תנועת עיניים מהירה בלתי נשלטת (ניסטגמוס) וזוהי אינדיקציה חזקה לדלקת עצב וסטיבולרית. במידה והתסמינים נמשכים לאורך זמן, יש לבצע בדיקות נוספות על מנת לשלול מחלות אחרות כמו שבץ מוחי, גידולים, מיגרנות ופגיעות ראש.

מה הטיפול לדלקת עצב וסטיבולרית ולמה פיזיותרפיה וסטיבולרית?

ההתמודדות עם הבעיה נעשית בשני מישורים. האחת היא התמודדת עם הזיהום הויראלי הגורם למחלה באמצעות תרופות אנטי ויראליות. ובמישור השני יש לטפל בתסמינים, דבר שנעשה גם באמצעות תרופות, וגם באמצעות פיזיותרפיה. פיזיותרפיה לטיפול בדלקת עצב וסטיבולרית מומלצת כאשר התסמינים אינם עוברים לאחר כמה ימים. באמצעות פיזיותרפיה מתאימה ניתן לאמן את המוח להסתגל לשינויים באיזון שאותם חווה המטופל, ולהקל על התפקוד. הפיזיותרפיה מתחילה באבחון חלקי הגוף המשפיעים על תחושת האיזון, ובהתאם לאבחון מותאמת למטופל תכנית אישית העשויה לכלול תרגילים שונים של תנועה. חזרה על התרגילים מספר פעמים ביום תסייע למוח להסתגל ולסייע בהאצת התהליך השיקומי.

מציאות מדומה Virtual Reality

מציאות מדומה תאפשר למטופל להיות שקוע בסביבה שתגרה אותו. זה יאיץ מאוד את הריפוי.