מיגרנה וסטיבולרית, מה אנחנו יודעים בשנת 2023

מיגרנה וסטיבולרית ופיזיותרפיה בתל אביב

תופעת המיגרנה ידועה בציבור, ורבים סובלים ממנה. מיגרנות רגילות הן בעיה נוירולוגית המאופיינת בכאבי ראש המורגשים כדפיקות או פעימות. לעומת זאת, מיגרנה וסטיבולרית משלבת לצד כאבי הראש תסמינים וסטיבולרים כגון ורטיגו, פגיעה בשיווי המשקל, בחילות והקאות.

הטיפול במיגרנה וסטיבולרית אינו טיפול בורטיגו אלא במיגרנה מלכתחילה

הפיזיותרפיה הוסטיבולרית שאנו מבצעים במרפאת ורטיגו בתל אביב ממלאת תפקיד מונע ומרפא

תסמינים של מיגרנה וסטיבולרית הם סחרחורת ותסמיני מיגרנה המתרחשים מספר פעמים במהלך השנה

התסמינים

מיגרה וסטיבולרית עשויה להתבטא בצורות הבאות:

• כאבי מיגרנה חמורים ופעימות כאב, בדרך כלל בצד אחד של הראש.

• בחילות והקאותה

• רגישות לאור, ריחות ורעשים.

• ורטיגו (סחרחורת) הנמשך בין דקות לשעות, ובמקרים מסוימים ימים שלמים.

• חוסר יציבות ואבדן שיווי משקל.

• רגישות לתנועה.

יתכנו גם הפרעות שמיעה כמו צלצולים ותופעות של לחץ באוזניים, אך במידה ומופיעה פגיעה משמעותית בשמיעה יתכן כי מדובר במחלת מנייר ולא מיגרנה וסטיבולרית. ההפרעות הוסטיבולרית והרגישות לאור ותנועה עשויות להופיע גם ללא כאבי ראש.

מה גורם למיגרנה וסטיבולרית

בדומה לסוגים אחרים של מיגרנה, גם לתופעה זו ישנם גורמים גנטיים. המדע לא פענח את המכניזם המדויק של מיגרנה, אך אנו יודעים שנשים נוטות לסבול מהבעיה יותר, והתסמינים עשויים להתגבר בגיל המעבר.

אנשים הנוטים לסבול ממיגרנות וסטיבולריות עשויים לעבור אפיזודות בעקבות שינויים בדפוסי השינה, המחזור החודשי ומזונות מסוימים כמו שוקולד, גבינה מיושנת ויין אדום.

אבחון מיגרנה וסטיבולרית

הקושי באבחון נובע מכך שלא תמיד כאבי הראש מופיעים יחדיו עם התופעות הוסטיבולריות באותו הזמן. כמו כן ישנו דמיון רב למחלות אחרות, ויש לשלול תופעות כמו ורטיגו התקפי תנוחתי שפיר (BPPV), מחלת מנייר או שבץ חולף (TIA). יתכנו גם מקרים בהם מיגרנה וסטיבולרית מתקיימת לצד מחלת מנייר או BPPV, מה שהופך את האבחון למורכב יותר.

הטיפול במיגרנה וסטיבולרית

בעוד הסובלים ממיגרנות רגילות נוטים לחוות הקלה עם הגיל, במיגרנה וסטיבולרית המצב יכול להיות הפוך והתסמינים יכולים להחמיר. לא קיים טיפול אשר יכול להעלים את הבעיה, אך ישנם טיפולים היכולים להקל ולסייע עם ההתמודדות. הטיפול דומה לטיפול בבעיות מיגרנה אחרות. יש תרופות מסוימות המדכאות את המערכת הוסטיבולרית ויש להפחית את השימוש ולהשתמש בהן רק כאשר זה נחוץ .כאשר מדובר בהתקפי מיגרנה תכופים, הרופאים עשויים לטפל באמצעות חוסמי בטא, חוסמי תעלות סידן, נוגדי דיכאון טריציקליים, תרופות ממשפחת ה SSRI/SNRI או טופירמאט. מעבר לטיפול התרופתי, ניתן להפחית את עצמת ההתקפים באמצעות שמירה על שינה סדורה, ארוחות סדורות, פעילות גופנית, הפחתת סטרס והימנעות מפעולות המעוררות מיגרנה.

כיצד פיזיותרפיה יכולה לעזור

כמו בבעיות וסטיבולריות אחרות, גם במקרה של פיזיותרפיה וסטיבולרית ניתן להיעזר בפיזיותרפיה. הפיזיותרפיה יכולה לסייע בשיפור תפקוד המערכת הווסטיבולרית, ולגרום למוח ליצור מגנון פיצוי על התפקוד הלקוי. כך יהיה ניתן לשפר את ההתמודדות עם המחלה ואת התפקוד היומיומי. הפיזיותרפיה משתמשת בתרגילים סטטיים ותרגילים דינמיים, על מנת לתת מענה לצרכים השונים. כך ניתן להעניק למטופלים כלים להתמודדות ושיפור חיי היום יום. אנו מבצעים גם עיסויים באזור צוואר הרחם אשר, כמו במקרים מסוימים של מיגרנות קלאסיות, מביאים להקלה רבה.

גבר סובל ממיגרנה וסטיבולרית שמחזיק את ראשו בידיו עם שמיכה על הגב