ורטיגו התקפי תנוחתי שפיר

טיפול בורטיגו - ורטיגו התקפי תנוחתי שפיר (BPPV-Benign paroxysmal positional vertigo) נובע מתוך בעיה באוזן הפנימית. הוא נחשב לגורם השכיח ביותר לוורטיגו והוא מתבטא בתחושות של סחרחורת סיבובית ותנועה. פיזיותרפיה נחשבת לטיפול היעיל ביותר לבעיה זו.

מה גורם ל BPPV

הבעיה מתרחשת בעקבות תזוזה של קריסטלים (גבישי סידן) מתוך איבר שיווי המשקל אל תוך התעלות הפנימיות של האוזן הפנימית. כאשר הם משתחררים הם צפים בחופשיות בתוך חללי האוזן הפנימית והם גורמים לתחושות המזוהות עם ורטיגו.

תנועות פשוטות, כמו מבט למעלה או למטה, או מעבר ממצב שכיבה לישיבה, מיד יגרמו לקריסטלים לנוע והדבר יוצר גירוי הגורם לתחושות הוורטיגו.

לא תמיד ישנו גורם ברור המעורר את הבעיה, אך ישנם כמה גורמים מוכרים המעוררים אותה:

• פגיעות ראש.

• הנחת הראש ללא תזוזה לזמן ממושך (כמו למשל בעת טיפול שיניים).

• רכיבת אופניים בשבילים הגורמים לרעידות רבות.

• פעילות אירובית בעצימות גבוהה.

• מחלות שונות באוזן הפנימית כמו דלקות.

תסמיני ורטיגו BPPV

הסובלים מוורטיגו יחוו תחושה סיבובית בכל פעם שמתרחש שינוי בתנוחת הראש.

התסמינים מטרידים ואף מסוכנים. אנשים יכולים לאבד את שיווי המשקל, ליפול מהמיטה וליפול במצב הליכה; דבר שעלול לגרום לפציעות חמורות. התסמינים עשויים גם לכלול תחושות בחילה והקאות.

התקף ורטיגו עשוי להיות מפחיד למדי. הוא עשוי לגרום לכם להרגיש כאילו מדובר בשבץ או מחלות חמורות אחרות. לכן חשוב לבצע אבחון רפואי.

ללא טיפול, תסמיני המחלה פוחתים לאחר מספר ימים או שבועות. אך במקרים נדירים הם יכולים להימשך שנים. טיפול פיזיותרפיה יכול לחולל שינוי משמעותי.

אבחון ורטיגו

לצורך אבחון ורטיגו BPPV, על הרופא לבדוק את ההיסטוריה הרפואית והתסמינים עליהם מתלונן החולה. הרופא יבצע בדיקת ריצוד עיניים (ניסטגמוס) במצב של שינוי תנוחת הראש (תמרון Dix-Hallpike).

במהלך הבדיקה הרופא יזיז את ראש המטופל ב 45 מעלות לצד אחד, במצב עמידה. ולאחר מכן על המטופל לשכב במהירות. תמרון זה צפוי לעורר את הוורטיגו ולאפשר לרופא לבחון את ריצודי העין ולאבחן האם מדובר ב BPPV.

ישנם מקרים בהם הרופאים יבצעו גם בדיקות MRI או CT, אך בדרך כלל הן אינן נדרשות.

פיזיותרפיה

כאשר מדובר בוורטיגו מסוג BPPV, הטיפול המומלץ הוא פיזיותרפיה וסטיבולרית. זוהי שיטה יעילה, המאפשרת להתמודד עם הבעיה ללא צורך בטיפול תרופתי או הליך כירורגי.

הפיזיותרפיה מבוססת על תנועות ראש רציפות שנועדו להניע את הגבישים ולהזיזם החוצה מתוך התעלה החצי עגולה שבאוזן הפנימית. שיטה זו יעילה מאוד, אך התופעה עשויה לחזור ובדרך כלל יש לחזור על הטיפול מספר פעמים.

לאחר טיפול פיזיותרפיה יש לנקוט במשנה זהירות להמשך היום. יש ללכת בזהירות, להימנע מהשענת הראש אחורה או קדימה. כמו כן יש להימנע משינה על הצד הפגוע של האוזן למשך מספר ימים.

שימו לב כל מה שאמרנו תקף לסחרחורת הקשורה לעקירה של הגבישים בקסנו של האוזן הפנימית BPPV. סוג זה של שיקום לא צריך להתבצע לבד.

טכנולוגיה מתקדמת באבחון וטיפול בורטיגו

וידאונסיטגמוגרפיה היא מצלמה המונחת על העין של המטופל. זה מאפשר לדמיין את התנועות המדויקות של העין. לאחר מכן יתבצע הטיפול המתאים. אכן בוורטיגו הגבישים יכולים ללכת באחד משלושת הערוצים. הטיפול לא יהיה זהה בהתאם לערוץ המושפע.