top of page

נתקשר אליך בקרוב

  • תמונת הסופר/תjulienencaoua

טיפולי גלי הלם

עודכן: 27 ביוני



מכשיר טיפול גלי הלם

גלי הלם בפיזיותרפיה, מה זה?

גלי הלם, הידועים גם כגלים אקוסטיים, משמשים יותר ויותר בפיזיותרפיה לטיפול בפתולוגיות שונות של השרירים והשלד. השימוש בהם משתרע על מצבים כגון דלקת גידים, דלקת כף הרגל, הסתיידויות גידים ומצבים כרוניים רבים אחרים. טיפול לא פולשני זה מסתמך על יישום של גלים אקוסטיים בעלי אנרגיה גבוהה על האזור הפגוע, המקדם ריפוי והתחדשות רקמות. אך כיצד פועלים גלי ההלם הללו ומהן ההשפעות הטיפוליות המדויקות שלהם?


מנגנון הפעולה של גלי הלם

גלי הלם נוצרים על ידי מכשיר ספציפי שיוצר פולסים אקוסטיים באנרגיה גבוהה. גלים אלו מועברים דרך העור לרקמות עמוקות על ידי מוליך. העיקרון הבסיסי מבוסס על שחרור מהיר ואינטנסיבי של אנרגיה מכנית, המתפשטת בכל רקמות הגוף.


כאשר גלי הלם חודרים לרקמות, הם גורמים למספר השפעות ביולוגיות:

  1. השפעה מכנית ישירה: גלי הלם מפעילים לחץ מכני על רקמות, אשר יכול לפרק משקעים מסויידים בגידים וברצועות, מה שהופך אותם קל יותר לסילוקם על ידי הגוף.

  2. מיקרוטראומה מבוקרת: הגלים יוצרים מיקרוטראומה ברקמות, הממריצות את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף. זה כולל שחרור של גורמי גדילה והגברת זרימת הדם לאזור המטופל.

  3. גירוי פיברובלסטים: פיברובלסטים, שהם תאים חיוניים בתיקון רקמות חיבור, מופעלים על ידי גלי הלם. זה מגביר את ייצור הקולגן, ובכך מחזק את מבני הגידים והרצועות.

  4. השפעה אנטי דלקתית: גלי הלם מווסתים את התגובה הדלקתית על ידי הפחתת רמות החומרים הפרו-דלקתיים והגברת הייצור של חומרים אנטי דלקתיים. זה עוזר להפחית כאב כרוני ודלקת.

  5. ניו-וסקולריזציה: זרימת דם מוגברת מעוררת היווצרות כלי דם חדשים (ניאווסקולריזציה) באזור הפגוע, ובכך משפרת את אספקת החומרים המזינים והחמצן הדרושים לריפוי רקמות.


השפעות טיפולי גלי הלם

ההשפעות הטיפוליות של גלי הלם בפיזיותרפיה מגוונות וכוללות בעיקר הפחתת כאב, שיפור תפקוד וקידום ריפוי רקמות. הנה כמה דוגמאות ספציפיות ליישומים שלהם:

  1. טיפול בגידים: גלי הלם יעילים במיוחד לגידינופתיות, כגון דלקת בגיד אכילס ואפיקונדיליטיס לרוחב (מרפק טניס). הם מפחיתים כאב ומזרזים את הריפוי של גידים פגומים.

  2. Plantar Fasciitis: במקרה של פלנטר פאסייטיס, מצב שכיח בכף הרגל, גלי הלם יכולים להפחית משמעותית את הכאב והדלקת, ולאפשר לחולים לחזור לתנועתיות רגילה.

  3. הסתיידויות בגידים: משקעים מסויידים בגידים יכולים להתפרק על ידי גלי הלם, מה שמקל על ספיגתם בגוף ובכך מקל על כאב ואי נוחות.

  4. גירוי ריפוי שברים: למרות ששימוש פחות נפוץ, טיפול בגלי הלם יכול גם לקדם ריפוי בשברי עצם שאינם מתאחדים, על ידי גירוי התחדשות העצם.


לסיכום, גלי הלם מייצגים שיטה טיפולית רבת עוצמה בפיזיותרפיה, המציעה יתרונות משמעותיים בטיפול במצבי שריר-שלד שונים. מנגנון הפעולה שלהם מבוסס על השפעות מכניות וביולוגיות המעוררות ריפוי והתחדשות רקמות. גישה לא פולשנית זו, המפחיתה את הכאב ומשפרת את התפקוד, ממשיכה לצבור פופולריות והכרה ביעילותה הקלינית. פיזיותרפיסטים משתמשים בגלי הלם כדי להציע טיפולים חדשניים ויעילים למטופליהם.


מקורות:

6 צפיות

מרפאת ורטיגו תל אביב מציעה שירותי פיזיותרפיה מקצועיים וברורים בעזרת מומחה בורטיגו מקצועי. הפיזיותרפיסט שלנו משתתף בקבלת הפעולות הנחוצות ובהדרכתם את הטיפול, בכדי לספק לעם מקומות בטוחים ומקצועיים - ג׳וליאן אנקווה פיזיותפיסט לורטיגו

2023 

bottom of page